Klasifikace dle typu vozidla

PC – Osobní automobily

LT – Lehké nákladní 

TB – Kamióny a autobusy

OTR - Stavební stroje

AG - Agro pneumatiky

ID – Průmyslové pneumatiky

MC – Motocyklové pneu

AC – Pneumatiky pro letadla

Klasifikace dle ročního období

(1) Letní pneumatiky

 

Používají se v období, kdy není sníh (jaro, léto, podzim). Jsou méně hlučné, umožňují hladké a bezpečné řízení auta při vysokých rychlostech.

 

(2) Celoroční pneumatiky

 

Celoroční pneumatiky byly vyvinuty pro řidiče v regionech, kde je krátká zimní sezóna. Díky celoročnímu použití se vyhnou obtížím spojeným s výměnou letních pneumatik za zimní. Tyto pneumatiky mají více dezénových drážek než letní.

 

(3) Zimní pneumatiky

 

Používají se převážně u osobních aut, malých a lehkých nákladních aut i u kamionů a autobusů. V regionech, kde často sněží, je jejich používání pevně stanoveno. Drážky dezénů zimních gum jsou rozděleny do malých bloků, aby se tak maximalizoval výkon řízení. Design směrového dezénu navíc dobře přenáší schopnost pohonu a design drážek dobře chrání před postranním smykem. Zimní pneumatiky zajišťují dobré řízení a poskytují výbornou brzdící i tažnou sílu na sněhu. Tyto vlastnosti mají především díky svým dezénům s hlubokými drážkami, které na měkkém sněhu působí jako drapáky. Sníh zachycený v těchto hlubokých drážkách se během řízení stlačí a ztvrdne a vytvoří pevné sněhové sloupky. Pokud se zimní pneumatiky používají v období, kdy není sníh, opotřebí se rychleji než běžné pneumatiky. Je proto výhodnější vyměnit zimní pneumatiky za běžné, hned jakmile skončí zima.

01. Zimní pneumatiky s hroty

Přestože jsou zimní pneumatiky lepší pro jízdu na zledovatělé vozovce než běžné pneumatiky, nejsou schopni zajistit dobré vedení pohonu, dobrou schopnost brzdit, ani předejít bočnímu smyku. Aby se zlepšilo řízení na ledovém povrchu, byly na sněžné pneumatiky vsazeny ocelové hroty. Zimní pneumatiky s hroty musí splňovat dvě následující podmínky:

  • Hroty musí být pevně připevněny k dezénu a nesmí jej poškodit
  • Hroty musí vždy vyčnívat z povrchu dezénu v přiměřené délce

 

02. Zimní pneumatiky bez hrotů

Zimní pneumatiky s hroty jsou výborné pro jízdu na zledovatělé vozovce, hroty však ničí její povrch a způsobují na něm úlomky. Kvůli tomuto problému výrobci každoročně zvažovali jejich používání a nakonec vyvinuli zimní pneumatiku bez hrotů. Jak napovídá jejich název, tyto pneumatiky nemají hroty, ale byla maximalizována jejich jízdní schopnost na kluzké a zledovatělé vozovce. Jejich výkon na sněhu je téměř srovnatelný s výkonem dosavadních pneumatik s hroty.

 

03. Princip zimní pneumatiky

Pokud se pneumatika točí, stlačené sloupky sněhu v drážkách vytváří odpor, aby z dezénu nevypadly. Tento svévolný odpor tvoří základní princip výkonu zimních pneumatik.

Guma, která zůstane měkká i v nízkých teplotách

 

Díky pokrokům ve výrobních technologiích se nyní používá speciální guma, která zůstane měkká a pružná i při velmi nízkých teplotách a lépe se tak drží na sněhu či ledu.

Mohou být použity na všechny vozovky

 

Musí prokazovat dobrý výkon na zledovatělých a zasněžených vozovkách

● Nejlepší   ■ Dobrá   ▲ Obvyklá

Typ pneumatiky / Stav vozovky

ledovka

kluzká vozovka

běžný sníh

suchá vozovka

Pneumatika s hroty

Pneumatika bez hrotů

 

 
© GPD a.s. 2009 - 2013. Všechna práva vyhrazena.